ads

Wednesday, July 1, 2009

adikku masuk icu

salam,
entry kali ni aku nk bercerita pasal adik bongsuku yg eksiden ptg 12.06.09 lpas.Rsnya ramai kawan2 ku yg prihatin yg dh tau kisah ni,tp kat sini biar aku crita secara detail mcmana sbnrnya kisah ni berlaku.
adik aku yg eksiden tu(yanti),sbnrnya dlm perjalanan pulang dr kangar.punya la panjang perjalanan dr kangar ke jelempok,tmpt terpilih utk dia eksiden adalah just lbih kurg 100m je dr umah aku.kalu diikutkn crita org yg nmpk kejadian tu,adik aku mmg fully xbersalah.adik aku dr jln besar,n nk membelok masuk ke lorong kg aku,dia dh sesiap bg signal kanan awal2 lg,tp si pemandu storm yg lalai tu telah memotong dr sebelah kanan juga.so,satu pelanggaran yg agak hebat telah berlaku dh terjadilah satu dugaan yg agak hebat buat kami seluruh keluarga.adik aku naik moto,moto br lak tu,xsmpi stgh thun lg beli n yg penting aku pn blom penah merasa naik moto tu lg.smpi skang aku still xtau kondisi moto tu,xdak masa nk amik tau psl moto tu,hal adik aku lebih penting.kejadian berlaku dlm kul 6 ish ptg,tp aku just tau dlm kul 10mlm,tu pn kak ida yg bgtau,huhuhu...actually aku on de way ke cheras,nk g kenduri sepupu abgnas yg akan berlangsung pd keesokan harinya.aku hnya bw bj utk tido mlm tu n bj utk kenduri je.lpas je dgr berita tu,discuss pnya discuss,xjd g kenduri,kitorg decide trus nk balik kg.hal bj blkg kire,yg penting nk cepat smpi ke kg.based apa yg aku dgr dr kakida,keadaan yanti mmg truk,dia xsedarkn diri n sedang dibius(bkn dibius cinta ok ;P) smpi 48 hours.tp luckily xde patah2 mana2,yg menyebabkn dia dibius sbb dia mengalami gegaran kat kepala.kiotrg xbalik perlis trus,kat nilai,cu aku call,dia nk wakilkn iwan utk jengok kat kg,so kiotrg amik iwan kat sg buloh dlu n truskn perjalanan yg panjang itu.sepanjang dr melaka ke perlis,aku skit pn xleh lelapkn mata.selagi aku xtau mcmana keadaan adik aku tu,selagi tu la aku duk risau.ayat kursi mmg xputus2 dlm kepala aku,berselang seli ngn doa.tu je la bnda yg bleh aku buat wat masa tu...selang sejam aku call kakyani,risau gak dia balik sensorg.dia dr sh alam kul 9lbih,kul 2lbih dh smpi spital kangar,bayangkn camana dia drift ngn kancil tu,huh...
dipendekkn crita,kitorg smpi dlm kul 5pg,ikutkn hati trus nk ke spital tp mak dh balik umah dh.smpi2 je umah,mmg sayu sgt,muka mak n ayah mmg xleh aku nk gmbrkn kat sini,mmg sedih.ye la,anak sndri sapa xsayang,jaga dr kecik smpi umur 18thun,tetiba masuk spital,masuk icu lak tu.sedih lak bila ingtkn saat tu,tp alhamdulillah semua tu dh berlalu.
adik aku zuriah dh pesan awal2,mak n ayah mmg xtau apa2,so jgn tnya apa2.so kitorg just tnya skit2 je la,kena paham perasaan dorg.so nk xnk,kena tggu pg sok la br leh g spital.
dlm kul 10pg,kiotrg dh terpacak kat icu,tp lom bleh masuk lg,just tggu kat luar.keadaan cam agak meriah kat situ,ramai yg dtg melawat,even lom waktu melawat,rs terharu pn ada gak,nmpknya ramai insan prihatin terhadap adik aku tu.org lain pn aku tgk,siap berkampung bw tilam bantal suma kat situ,agaknya dorg lg lama duk tggu kat icu tu,apa2 pn kiotrg pd masa tu dlm satu kapal.nk masuk melawat mmg xleh lg,so nk xnk kena tggu smpi kul 12.30 la br bleh masuk.
waktu yg ditunggu dh tiba,so aku masuk la ngn abgnas,mula2 masuk 4 org,tp kena halau kuar lg 2 org sbb limit 2 org je.so yg kena kuar tu kakyani n iwan,dorg dh tgk dh,so bg chance kat aku n abgnas tgk yanti.mula2 tgk yanti mmg xperasan tu adik aku yanti,muka dia kembang semacam je,mmg sebak tgk rupa adik aku mcm tu,dgn wayar berselirat kat tgn,mulut,leher,hidung suma.dlm tahan2 tu,menitis gak air mata aku setitis dua.tp abgnas cam menten je(mcm menten;P).honestly,kitorg mmg xpenah face bnde2 mcm ni,tgh menikmati hidup selesa,tetiba ada dugaan yg agak berat utk kami terima.kdg2 rs mcm xtertanggung dugaan ni,tapi Allah tu Maha Mengetahui,Dia menguji manusia berdasarkn apayg kita mampu lalui,ada hikmah disebalik sesuatu itu.

to be continued...

1 comment:

  1. salam,
    sorry to hear that ya..macam mana keadaan dia sekarang?

    ReplyDelete