ads

Thursday, July 2, 2009

adikku dh sedar

salam,
sambung balik crita adikku masuk icu tu.masa adik kat icu tu,kami 4beradik suma berkumpul.kakida yg br je smggu balik dr perlis pn balik lg skali lg,sbb nk tgk adik aku tu.tp dia smpi lewat skit,hari sabtu mlm br dia smpi,sbb byk hal yg perlu diuruskn.smpi je diorg trus g icu,dh bgtau awal2 mmg xleh masuk pn sbb bkn waktu melawat,tp diorg still nk g gak.tp xpe,sbb adik aku yah n kakyani ada tggu kat luar icu.waris mmg kena ada kat luar icu tu,in case dokter nk panggil mintak sain apa2.so diorg 4 beranak,kakida,abgnik,zikrul n cinonet comel zara pn trus la ke spital,xsinggah umah lg.tp smpi spital pn,mmg xleh masuk pn,tp kalu bleh masuk pn,kakida xbrani masuk.sama la ngn mak aku pn,dia xde kekuatan nk tgk adik aku kat icu.kami yg masuk menjadi mata n telinga n mulut menyampai semua yg elok2 je kat mak,xnk bg risau.kalu ada bnde yg xelok pn xbgtau pn.yg kami adik beradik bgtau,yanti dh makin ok day by day.alhmadulillah,kata2 itu merupakan sebuah doa,dan adik aku makin ok day by day.setelah cukup tempoh 48jam,kami tertunggu2 saat utk yanti sedar.kalu ikutkn perkiraan btul,jam 11mlm ahad tu dia dh sedar.tp ubat bius tu kan kdg2 tindak balas pd setiap individu berbeza,ada yg extent lebih dr had yg dianggarkan.buat pengetahuan korg,kitorg adik beradik bergilir2 tggu yanti kat spital,shift mlm diambil oleh kakyani n yah,siang aku ngn abgnas n iwan.3hari kat icu tu,berkampung gak la kiotrg,angkut toto n bantal suma,utk keselesaan.xder segan2 de,org lain pn sama gak,ada yg smpi berpuluh2 hari berkampung kat situ.dlm senyap2 aku kagumi ketabahan diorg,sambil mendoakn semoga selamat.aku bandingkan situasi kami ngn dorg,mmg jauh berbeza,kitorg lom smpi berpuluh2 hari lg,tu pn dh letih menunggu.mcmana la perasaan diorg yg dh berpuluh2 hari tu.makcik sblh kiotrg tu,bgtau hari tu merupakan hari yg ke 60++ diorg berkampung di situ,emm...
hari yg adik aku sedar tu,aku masuk tgk dia.dia dh bleh bukak mata,dia bersuara tp xkeluar bunyi,tp yg aku bleh baca dari gerak mulut dia,dia ckp nk balik.dia berdegil nk bangun.aku terpaksa tahan badan dia dr bangun,jenuh gak la aku kena tahan.last2 dia tido balik,aku senyap2 keluar,sedih tgk dia mcm tu.ngn wayar masih berselirat,emm...
dipendekkan crita,hari ke3@4 (aku dh xhengat) adik aku dh bleh masuk wad biasa dh,so lega la skit.mak aku pn dh bleh melawat dh,wayar2 pn dh ditanggalkan satu demi satu dh,alhamdulillah.cukup je smggu adik aku kat spital,dia dh bleh balik umah dh,alhamdulillah.
skang dia masih lg menjalani proses rawatan secara kg,bg membuang bnda yg xsepatutnya menumpang kat badan dia n pulihkn smgt dia.dokter pn ckp,overall dia ok,just ada skit kat memory dia.tp dokter ckp,dia muda lg n dia cpt recover,amin...tp skang dia still xleh berjalan,lpas check ngn dokter,dokter ckp sume xder masalh,suma tu sbb dia malas,ni masalah psikologi je.tu yg dokter kata la.kitorg famili ada berusaha berubat secara kampung,yg penting usaha.smpi tahap ni pn,kami sekeluarga dh bersyukur,dia dh bleh smyg walaupun kena ada org tlg,dia dh bleh buang air sndri,walaupun kena ada org pimpin ke bilik air,kira ok la compare ngn sblm ni,terpaksa pakai lampin dewasa.berpek2 gak la kat umah tu...
Alhamdulillah,hanya itu ja yg mampu kami panjatkn kepada-Mu,semoga Allah memberikan kita suma petunjuknya,amin...
semoga adik aku kembali seperti yg aku kenal dlu,amin...
kpd kwn2 adik2 aku yg prihatin,yg xjemu menjaga dia,aku ucapkn trima kasih kat dia.
Yanti ada sorg kawan ni,Arina,kat icu,pg2 kul 8 dia dh terpacak tggu ngn kakak aku,bkn dtg kejap2 lak tu.tghari @ptg br la dia balik.tu time dia kat icu.
time adik aku kat wad biasa pn,kul 8 pg dia dh ada dh,dia la yg tlg kakyani n yah tukarkn lampin adik aku,tlg bw air masak semua,air panas la,huhuhu....bkn dia ja,maksu n paksu dia n maktok dia pn slalu dtg menjengok adik aku.
lpas yanti balik umah pn dia still dtg melawat,
siap ada carikan org berubat kg lg,aku terharu,sob sob...
junior2 adik aku pn sama.
masa kat icu,diorg jln kaki dtg spital ramai smata2 nk tgk adik aku.aku ingtkn kwn kelas adik aku,rupa2 nya junior form 2.abgnas n iwan pn kagum ngn yanti,dia dh abih spm pn,junior still dtg melawat ramai2.
terlintas gak kat pemikiran kitorg,kalu kitorg yg kat tmpt yanti,brapa ramai la kwn2 yg akan dtg melawat?,junior?senior?yg tlg jaga?
tak termasuk org2 kg lg,ada yg dtg tiap2 ptg pn ada.
Alhamdulillah...ramai yg sayangkn yanti.
mungkin adik aku sembuh disebabkan doa2 mereka juga,wallahualam...
kepada yg mendoakn kesihatan adik aku,hanya Allah saja yg dpt membalas budi kalian,jazakillahukhoirankasiro...
smpi di ketika ini,kami masih lg meneruskn proses rawatan utk yanti,semoga Allah mempermudahkn kerja kami,amin...

2 comments: