ads

Wednesday, May 14, 2014

bercuti ke vietnam part 1

assalamualaikum....
actually cerita ni dh lama,tapi memandangkan ada kenangan,so aku terpaksa lah cerita gak,hehehe...
kejadian berlaku tahun lpas,lbih kurang bln 3 kot,hahaha..tgk smpi xingt bila.actually malas nk cek date.walaupn xbrp ingt,tp bila tgk gambar insyaallah bleh ingt balik.bkn apa,sblm xingat langsung,baik buat entry,untung-untung dapat gak jadikan panduan untuk sesiapa yang nk bercuti ke vietnam,mostly 1stimer macam kitorang dulu.
kitorang pegi 3hari dua malam sahaja.actually aku dgn zareen xberapa sihat,dh smggu demam on off.ingatkn mmg nk cancel ja tp xsampai hati lak sbb ni percutian abgnas.dan merupakan percutian naik flight terakhir sebelum bersalin.lpas bersalin mmg merancang nk hold dulu mana percutian travel ngn flight,may b tggu bb besar skit.
waktu boarding tu,aku dh 5bln lbih.masa nk cek in suma,org air asia tnya pregnant tak.means kena declare and isi borang pregnant.alhamdulillah cek in xdak masalah,cuma masa dlm flight ja,mostly time take off,aku dan zareen demam selsema,so dia pnya berdengung telinga tu makan minggu la baru ok.masa nk take off tu sakit telinga macam nk pecah,zareen dh nangis-nangis dah ckp 'i need a Dr',berulang kali sampai.kesian dia tp aku just bleh pujuk dia ckp ok nnt kita jumpa Dr...lama gak dia mcm ,hampir half time dlm flight.ada sorg uncle cina tu tegur aku dia ckp mayb dia sakit telinga,aku just hangguk2 ja la...
Dlm flight actually dh book awal2 nasi lemak tp xmkn pn sbb xdak selera,end up kitorg tapau mkn kat hotel ja.
kitorg ambik taxi dari airport,xhingat taxi apa tp kaler putih,vinasun kalu xsilap aku.tu pn atas recommendation dr blogger2 yg penah ke vietnam.kate dorg,jgn ambik taxi lain selain yg ada meter,ada dua jenis je yg ada meter,satu lagi teksi yg kaler hijau.and jgn xtau lak,tol kita kena byr ye.





ni hotel yg kitorg stay for 3d2n...include ngn breakfast tp kitorng xpenah breakfast pn sbb tgk kat menu ada pork.hotel ni kecik ja tp tggi,and ada free wifi di setiap bilik kot sbb bilik kitorg tgkt 4 p ada wifi.xmcm hotel kat msia ni,free wifi limited sgt,kdg2 kat lobi ja,huhuhu....
day 1st,xbuat apa pn,smpi pn dh nk maghrib,penat ngn demam lg,huhuhu...so mlm tu lepak bilik ja dua beranak,abgnas mntk kebenaran nk jln2 jap.xsmpi stgh jam dh naik balik,katanya ada org offer pompuan,huhuhu tu yg dia balik trus tu.hmmm...ala,lgpn xdak apa sgt kat tmpt kitorg stay tu.
besoknya keluar dh nk petang dh,tu pn just jln kaki cari kedai makan n terjumpa the daun.sblm ni mmg dh penah dgr review pasal kedai ni,so apa lg terjah la.
 based on apa yg aku study sblm pegi restoran ni,restoran ni br buka 3bln(pd masa tu),ownernya melayu singapura kot kalu xsilap aku.very the ramah tamah ownernya.
 1st kena la try vietnam pnya dish,xkan nk try laksa utara lak,mana ada.;P
ni namanya pho,mcm laksa tp kuah supkot...aku mkn sedap tp biasa la,xdpt nk menikmati sgt sbb zareen tgh explore restoran tu,abih jatuh sudu suma ;P.



satu lg vietnam dish ialah kopi vietnam,lupa lak ambik gambar.ok la till next entry,si kecik dh bg warning dh,wassalam ;)

1 comment: