ads

Friday, July 15, 2011

marble chocolate cheese cake

Assalamualaikum,
kali ni saya nk share satu resepi yg sedap,marble choc cheese cake.kek ni mmg maveles,dh byk kali buat.dan kek ni adalah resepi pertama saya mula berjinak2 menggunakan cream cheese dalam pembikinan kek,hehehe...sblm ni xpenah guna n xtau pn apa kegunaan cream cheese.
alhamdulillah percubaan pertama berjaya,dr segi rupa ok la tp kalu dr segi rasa mmg meletop mevelos(matikla puji sndri ;P).
actually kakak terangkat tersayang telah meminta resepi ni.memandangkan dh lama saya xbuat,saya just tunjuk satu gmbr je la yg dh sedia ada dlm draft,gmbr lain xdak.nk membaking yg baru blom ada mood lak,so layan je la gmbr lama.ok,straight to the point,marilah kita usha bahan2 n cara2nya.
bahan-bahan;

adunan coklat;
180gm mentega
170gm gula kastor
3biji telur
20gm serbuk koko
120gm tepung naik sendiri
1 st baking power

adunan coklat;
250 gm cream cheese
60 gm gula kastor
1biji telur
1st esen vanilla

cara-cara;
1.pukul butter n gula.
2.masukkan telur satu persatu.
3.masukkan tepung,serbuk koko dan baking powder(diayak terlebih dahulu)
4.dalam bekas lain,pukul semua bahan2 utk adunan cheese sehingga kembang.
5.masukkan separuh drpd adunan coklat td kedalam loyang.selang selikan dgn semua adunan cheese td dan sudahi dgn separuh lg adunan coklat.
6.bakar dalam oven pada suhu 160 deg selama 60 minit @boleh juga dikukus smpi masak.

sekian saja utk kali ini,sekian wassalam ;).
sumber di sini


1 comment:

  1. weh! bkk kedai pastry online la.. buleh aku tempah! tp, klu aku tempah discount mau lebih tau! ha3..

    ReplyDelete